Beursstand Egger

 


Opdracht:

“Ontwerp een beurs presentatie die beklijfd”.

Iboma, Lopik voorEgger GmbH & Co,Oostenrijk

De HPL producent Egger wilde de nieuwe collectie presenteren. Ik mocht hierover na denken

Vijf beurs dagen, op vijf lokaties. Vijf beursstands in vijf thema’s; deze opdracht schreeuwde om vijf ontwerpers.

De situatie:

1. De thema’s zijn  toepassings-gebieden. Egger geen uithangbord maken maar via een metafoor het thema laten beleven.

2. Ik wilde mijn thema: Zorg onderzoeken vanuit de patiënt. Kwetsbaar, begluurd en vaak gedesorienteerd is het verblijf vaak niet leuk.

3. Velen geinterviewden gaven aan dat het gevoel van hulpeloosheid onderstreept werd door de anonimitiet van het gebouw en haar interieur.

Zorg
Kantoor
Horeca
Wonen
Retail

De opgave:

1.  Het ontwerp moet architecten aansporen vanuit de beleving van alle gebruikers te ontwerpen.

2. Het ontwerp moet de bezoeker een ziekenhuis-ervaring geven. Het moet hen op heel elementair ‘zintuigelijk’ niveau aanspreken.

3. Het ontwerp moet als een trechter de bezoeker het ontwerp in zuigen, en hen niet meer laten gaan, het moet direct desoriënteren.

Het ontwerp:

1. Het unieke aan deze opdracht was dat mijn ontwerp mocht benaderen als een kadikatuur van het thema.

Ik mocht alles doen wat fout is.

2. Binnen waan je je op de operatietafel.

Je hoort de ademhaling van de arts ver boven je, het is er warm, benauwd en fel verlicht, en de uitgang is verstopt.

3. Het ontwerp werd een soort griezel attractie, die je moést ervaren.

Erna gingen de gesprekken veelal over de rol van de architect in het ontwerpen van de beste zorgomgeving.

Wat van waarde is: zorgen is aandacht